Alla inlägg under oktober 2008

Av Sofie - 30 oktober 2008 08:43

Igår kväll var vi och firade en 15-åring! Häftigt att bli 15 år, man känner sig stor och har hela livet framför sig.

Det är barnens kusin som fyllde. Vad ska man köpa till en 15-åring. Jag var lite inne på om man ska köpa lite tok, typ gurka med en massa kådisar. Men det kanske man inte vill ha av sina kusiners mamma...

Det blev en snygg cardigan från JC.


Pontus farbror var där med barnen och han har träffat en thailändska som var jättetrevlig och söt. Lärde mig lite thai igår, sånt som är nödvändigt tills vi åker :)

Ling - apa

Moo - gris

Mao - full (berusad)


Idag har jag Klara med mig på jobbet, sitter nu och ritar för fullt. Det är bra att  ha experthjälp med sig ibland.

I morgon har jag tagit en semesterdag, guu va skönt! Ska på bio med Klara och Tuva.
Jag älskar böckerna om Mamma mu, och nu har den kommit som film, och då passar jag på att "låna" Tuva så jag får se den =)


Tycker så jädra synd om brorsan och syrran som skulle ha åkt till Gran Canaria den 23 dec. De hade bokat flyget med Sterling.

Fasen, så jädra surt, jag skulle vara såååå jädra arg.

Tänk om det skulle hända med vårat flyg, då jädrar.

Vi åker ju med 3 plan, British airways, Cathay pacific och Dragon air. Nu håller ni er på mattan!!

39 dagar kvar 

TjO!

Av Sofie - 27 oktober 2008 08:13

Japp, det var den helgen det! Den var himla trevlig så det var ju tur det =)


Var som sagt på Hela huset i lördags, vi var 8 tjejer som satt i Borlänge hos kompisens föräldrar, käkade thai och drack gott.

Stod i kön i kanske 20 min, trängde mig lite ;)

Sen var det bara att heja och prata, träffade en massa kul folk. Träffade på Olof, en kompis till Mattias.

Jag blev så himla glad över att träffa han för han pratade om Mattias.

"Mattias hade hatat mig om han sett att jag börjat med portionssnus".

Blir så glad, för det är så sällan jag träffar nån som pratar om Mattias, jag vill ju helst att de pratar med Pontus. Det är han som vill ha en massa info om hur hans pappa tänkte och gjorde, kanske få höra att de är lika.


Vaknade igår med världens pannknack, har nog aldrig haft så ont i huvudet, men jag hittade en alvedon, så det gick över och då vaknade jag till liv.

Vi har ju stegmätartävling på jobbet, igår kl 17 hade jag gått 684 steg, ha ha!! Åkte till Ica maxi på kvällen, så jag fick till några mer steg.

Men i lördags gick jag 16000 steg + combat, så det jämnar ut sig.


TjO!


Av Sofie - 23 oktober 2008 11:21

Ja, vilken vecka, det är redan torsdag. Det går för snabbt, hinner inte med. Tänk om våra veckor där borta går lika snabbt? Då är ju vi hemma på ett kick.


I tisdags hann jag in en snabbis på Kupolen, skulle köpa ett par springskor, sprang då på en kille som jag inte sett på flera flera år.

Han var lite på innan jag träffade Tompa, jag var inte intresserad efter allt som hänt. Sen träffade jag T och då kom jag ihåg att han blev lite putt ...

Så det kan gå, men det var kul att träffa han igen, nu gift och har 1 barn.


Bliré husgung på lördag, det är det stora samtalsämnet, det är flera som drar i mig och vill att jag ska med ut, det var längesen jag var så populär =)

Men förmodligen så hänger jag på ett gäng tjejer på ca 10 pers. Det kan bli trevligt.

Ska bara stänga igen min käft. Min mun har en tendens att öppna sig och säga nåt jag inte tänkt säga, det är lite jobbigt.


Ska åka och leta reda på nån god lunch nu, hmm, bliré thai månntro??


TjO!

Av Sofie - 20 oktober 2008 15:45

Vissa dagar flyter på mens vissa dagar är helt ruttna.

 Igår var en sån dag, jag var såå arg! På allt och alla.

Då känns det ruskigt skönt att veta att man har 6 veckors semester framför sig, få åka iväg från allt.


Jag har kanske för höga förväntningar på allt, tror att alla tänker på mig som jag tänker om de. Det är bara inse att vi inte är lika. Det är svårt.


Igår kväll kunde jag inte somna, försökte tänka på vad vi ska hitta på i Thailand, men det är så svårt när man aldrig har varit i närheten av en sån resa tidigare. Men det är härligt att tänka sig att bada i ljummet vatten och få massage, pedikyr och manikyr typ varannan dag =)

Är så nojig över alla flygresor, jag har bara åkt charter, nu ska vi byta plan, byta terminaler och vart är alla väskor, checkar vi in de på Arlanda och hämtar de i Phuket, eller ska vi hämta de varje ställe. Ska man checka in på varje ställe eller är det bara att vara?

Funderar nu om vi ska åka tidigare till Hong Kong, nån dag tidigare, passa på när vi ändå är runt halva jorden. Skönt att få lite storstad och Pontus får fira sin 13-årsdag där.

Vi får, ska ringa till Odenresor och höra om man kan ändra datumet.

Är flitig kollare på thailandguiden.se och i ett av forumena så var det prat om att stanna till i Hong Kong.

Då var det en som skrev att om man ska ta till Hong Kong i januari så ska man ha rejält med kläder, ca 12-18 grader. Lite kallt om man kommer från 5 veckor i Thailand. Men vi har ju kläder som vi åker ner i, vi åker ju från vintern här hemma, så det borde inte vara nåt större problem.


Vilka grejer ska man ha med sig, vi ska inte packa med så mycket, förstabandslåda, varsina par sandaler, badkläder, lite ombyte och necessär.

Vi ska ha en stor bacpackerväska (ryggsäck), sen får barnen ta sina skolväskor som handbagage.

Ingen resväska, vi ska backpacka!!! Bara det är coolt tycker jag.


Ikväll är det combat!! Inte kört sen förra tisdagen, aja.


TjO!



TjO!

Av Sofie - 18 oktober 2008 23:08

Har fått skäll av syrran ikväll, att jag inte har uppdaterat bloggen under veckan.

Ändring på det nu.

Det är så mycket under veckorna, man hinner inte med.

Måndag, dans 18.30-20

Tisdag, combat 19-20

Onsdag, vill till Malin för att kika på Grey´s, har inte kommit dit än

Torsdag, fri

Fredag, Ta´t lungt

Lördag, combat 10-11

Söndag, Ta´t lugnt.


Nu går jag facklig utbildning en dag i veckan i oktober.


Ja, nu sitter jag helt själv hemma, ja, barnen är hemma, Klara sover och Pontan sitter nere. Tompa åkte iväg på en fest, bara sådär.

Det gjorde han alldeles rätt i, hans brorsa ringde och hämtade upp han. Så nu sitter jag här med en flaska vin och kikar på Bodyguard.


Just det, vi har tagit första sprutan Twinrix, tog den i veckan och ska ta nästa om 4 veckor.

Få se om Tompa åker till Stockholm i veckan och fixar visum.


TjO! 


Av Sofie - 12 oktober 2008 22:38

Då var den här helgen till ända. Snabbt går det.


Var och sprang i fredags, så jag kom inte hem förrän vid 19-tiden, så då var bara att laga mat och krypa ner i soffan. Fick fint besök av Helena en vända.

På lördagen var det dags för combat igen, härligt. Fast jag var taggad så var kroppen lite seg, men det var skönt efteråt.

Hem och höstfixade trädgården, tog ner studsmattan och körde bort lite ogräs. Var sen på 86-årskalas, gott med hembakat fika.

Var sen i kvalet om jag skulle med syrran ut på krogen, men min plånbok visar inga fina siffor, så tyvärr får jag lov att tacka nej till henne.

Gick istället till fam Kalleberg, det blev både singstar, fotboll och vindrickande. Trevligt!

Vaknade ganska så pigg i morse, jag och Tompa tog en promenix runt Djurmo på 1 ½ timme. Härligt!


Shit, va klockan tickade iväg. Nu måste jag sova.


TjO!

Av Sofie - 10 oktober 2008 10:21

Jag har såå fruktansvärt ont i svanskotan. Det har varit så några veckor nu. Jag har inte ramlat nu, det var i tonåren som jag slog i den rejält.

Det gör skitont när jag har setat ett tag, får då lov att ta hjälp av två händer för att ta mig upp, då ilar det i hela ryggen.

Lite jobbigt när man har lite kontorsjobb, stillasittande möte mm.

När vi var och hälsade på barnens nyfödda kusin, satt jag ju med henne länge. Tompa ropade från ett annat rum att jag skulle komma och titta på en sak. När jag skulle resa mig med lilla Agnes i famnen, kände jag mig som nyförlöst kvinna, kunde knappt gå. Jag hade mer problem att gå än den riktiga nyförlösta mamman, suck!


Vad tycker ni mina sjuksköterskekompisar? Är det nåt man ska kolla upp?

Har ju varit för nån månad sen till vårdcentralen då jag inte hade så bra mage. Pinsamt om det är samma läkare, och det är i samma område han lär kika.

Läkaren på vc är ju ett år yngre än mig och från Blge, så jag törs inte gå dit igen!



Av Sofie - 9 oktober 2008 16:12

Nu är passen klara, eller ja. De är gjorda, vi har inte fått de i handen än.

Ett stressmoment mindre.

Nu är det visumena och vaccinationerna som är kvar.

Det är bara 60 dagar kvar... Love!!


Ja, annars då? Jooo, det är väl bra, det är lite mycket bara. Men så är det väl hela tiden.

Snart är det helg igen, tiden går så ruskigt fort. Har inget planerat i helgen. Skönt! Nån som är sugen på att göra nåt kul (som inte kostar nåt)?

Har ett alkoförråd hemma, så det är lugnt. Tuuur!

Tänk att umgås utan alkohol i kroppen? Hua!

Skoja! Det behöver definitivt inte vara nån alkohol. Är öppen för en massa förslag.


En annan sak som jag grunnat på i några veckor är:

Varför är det upp till oss tjejer att skydda oss mot graviditeter, könssjukdomar och dylikt?

Har tänkt på det efter att jag läste en krönika i Aftonbladet.

Jag har hormonspiral, har haft det sen jag fick Klara. Sa redan då till barnmorskan att jag kunde tänka mig att sterilisera mig. Men då var jag bara 24-25 år så det tyckte inte hon.

Jag trivs alldeles utmärkt med min spiral, det är inte det. Har ingen mens alls, och det är underbart. Men är det friskt?

Känner att man har ingen riktig koll på kroppen, man känner inte igen kroppsignalerna.

Klara börjar ju bli stor och det är inte många år kvar tills hon oxå får mens, och tror ni inte att det blir lite konstigt om hon aldrig sett en binda eller tampong hemma? Mens, nej, det har inte min mamma.

Jag tycker det är så mycket som hänger på oss tjejer (ha ha) men varför ska killarna komma undan så mycket? Vi har mens, är gravida 9 mån, föder fram barnen och ska sen skydda oss. De behöver bara ligga.

Egentligen är det inte bara det, det känns inte OK att ha massa hormoner i kroppen.

Är det inte ett enkelt ingrepp för killar? Jag vet faktiskt inte, har inte kollat upp det.

Varför är det så svårt för killar att tänka att de kan sterilisera sig? Jag frågade Tompa om han kunde tänka sig det, men det kunde han inte. Ifall det skulle hända nåt med våra barn.

Ja, men, ska vi ha mer barn om det händer nåt med de vi redan har?

Nja, det var nog inte genomtänkt. Om killar steriliseras så går det att ta tillbaka, det är inte forever.

Om vi tjejer gör det, så är det forever.

Ska man göra ett uppror? Ta ut spiralen och säga att nu är det upp till dig att skydda dig? Jag vill ju inte bli gravid, så då blir det strejk om han inte fixar kådisar eller nåt.

Ja, det här gäller ju de som fått barn och är nöjda med barnantalet. Visst är det flertalet av er tjejer som har skydd? Är det nån som har en sambo/man som steriliserat sig?


Tänk på det brudar!


TjO!

Presentation

Omröstning

Kollar du min blogg dagligen?
 Japp, flera gånger om dagen
 Japp, varje dag
 Nån gång i bland
 Hittade nyss hit

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards